Należyta staranność w prowadzeniu spraw spółki rozciąga się m.in. na zasady współpracy zarządu lub rady nadzorczej z doradcami, z których wiedzy eksperckiej organy korzystają. Nasz ekspert – dr Marcin Chomiuk – analizuje zasadę Business Judgement Rule w kontekście głośnej sprawy doradztwa na rzecz spółki giełdowej. Omawiany przypadek dotyczy informacji o doradcy jednej ze spółek giełdowych, który pomimo wynagrodzenia w wysokości kilkudziesięciu tys. zł miał nie wykonywać należycie swoich obowiązków. Jak broni się oskarżony – obowiązki wykonywał codziennie, ale w formie telefonicznej, przez co nie pozostał po nich żaden materialny ślad. W tym zajściu pojawia się jeszcze jeden motyw – tzw. shadow director – koncepcja faktycznego członka zarządu, który teoretycznie nie ma mandatu w zarządzie, lecz w praktyce ma duży wpływ na podejmowane przez organ rozstrzygnięcia. Czy członek zarządu, który codziennie korzysta z usług doradcy, podejmuje decyzje samodzielnie?
– Pojawia się wątpliwość, czy gdyby w związku z codziennymi działaniami członka zarządu, dotyczącymi zwykłej działalności spółki, powstała podstawa do odpowiedzialności odszkodowawczej wobec tej spółki, mógłby on się od niej uwolnić, wskazując, że opierał się na opinii zewnętrznego doradcy eksperta. Taka próba uwolnienia się od odpowiedzialności mogłaby okazać się wręcz ryzykowna, gdyby członek zarządu wskazywał, że w sprawach „bieżących, związanych z codziennym zarządzaniem firmą” nie korzystał z własnej wiedzy i doświadczenia, ale z opinii zewnętrznego doradcy – komentuje dr Marcin Chomiuk.
Zachęcamy do lektury artykułu dr. Marcina Chomiuka, opublikowanego w dodatku do Rzeczpospolitej „Biznes – bezpieczna firma”, w którym autor analizuje zawiłości zasady biznesowej oceny sytuacji (BJR). Artykuł stanowi cenną lekturę dla członków zarządów i rad nadzorczych, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę na temat Business Judgement Rule i jej praktycznego zastosowania.
Czym jest Business Judgement Rule?
Business Judgement Rule (BJR) to zasada, która zwalnia członków organów, zarządów i rad nadzorczych spółek kapitałowych z odpowiedzialności za szkody wyrządzone spółce, o ile w podejmowaniu decyzji działali z należytą starannością, lojalnie wobec spółki i w granicach uzasadnionego ryzyka gospodarczego (m.in. opierając się o odpowiednie opinie i analizy). Przepisy te weszły w życie 13 października 2022 r. wraz z nowelizacją kodeksu spółek handlowych. Ustawa wskazuje, w jakich sytuacjach można uznać działanie za zrealizowane z należytą starannością.