Mimo limitu zwiększonego z 5 do 10 proc. przez GDDKiA, większość umów wciąż nie pokrywa rzeczywistego wzrostu kosztów wykonania. Waloryzacja obejmuje tylko połowę wzrostu kosztów, a zmiana odniesienia z ceny brutto na netto podniosła limit do 8,2 proc.

Wzrost cen materiałów, takich jak olej napędowy, beton i kruszywa, ma wpływ na koszty umów, a organizacje gospodarcze (PZPB, OIGD) chcą zwiększenia limitu waloryzacji do 20 proc. Kompromisowym rozwiązaniem byłoby zwiększenie limitu tylko dla kontraktów z większymi kosztami.

Wytyczne Urzędu Zamówień Publicznych i Prokuratorii Generalnej ułatwią wyliczenie wzrostu kosztów dla danego kontraktu. W przypadku trudności, mediacje z Prokuratorią Generalną pomogą przywrócić rentowność umów.

Brak zwiększenia limitów waloryzacyjnych może skutkować bolesnymi konsekwencjami dla gospodarki.

Zapraszamy do lektury artykułu w „Pulsie Biznesu”, w którym prof. Przemysław Drapała komentuje temat waloryzacji z kontraktów drogowych.

 „Przedwojenne kontrakty ze stratą”