7 września 2025 r. wejdzie w życie tzw. specustawa obronna[1].

1. Nowe zasady udzielenia zamówień publicznych w sektorze obronnym

Wyłączenie Prawa Zamówień Publicznych dla BSP

Zgodnie ze specustawą obronną nie będzie się stosować przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (PZP) do zamówień udzielanych przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, związanych z zakupem:

Zmiany będą dotyczyć rozwiązań, które zostały przetestowane w Siłach Zbrojnych RP i otrzymały pozytywną rekomendację w wyniku tych testów – jeżeli Minister Obrony Narodowej wyraził zgodę na ich zakup.

Zakres wyłączenia PZP jest więc bardzo szeroki i można go rozumieć jako wszelkie inwestycje związane z zakupem BSP, dotyczące także budowy infrastruktury dla obsługi i użytkowania BSP (hangary, platformy startowe i instalacje obsługowe).

Strategiczne inwestycje obronne

Kluczowe inwestycje w zakresie potrzeb obronności państwa, które będą konieczne i odpowiednie do ochrony istotnego interesu bezpieczeństwa państwa, również będą realizowane z pominięciem przepisów PZP. Wykaz tych inwestycji zostanie określony przez Ministra Obrony Narodowej w formie decyzji.

2. Nowa decyzja podstawą do realizacji inwestycji

Przyspieszenie w procedurach administracyjnych – możliwość natychmiastowej realizacji robót

DRSI zastąpi szereg standardowych decyzji (np. pozwolenia na budowę, zgody wodnoprawne i decyzje środowiskowe).  Ma to na celu przyspieszenie procedury  wydania decyzji. Właściwy miejscowo wojewoda ma wydać DSRI w 90 dni od dnia złożenia wniosku. Z kolei właściwe organy i podmioty będą przygotowywać opinie wymagane dla DSRI w terminie nie dłuższym niż 21 dni od otrzymania wniosku o wydanie opinii. Brak wydania opinii w tym terminie traktowany będzie się jako brak zastrzeżeń do wniosku o wydanie DSRI.

Wojewoda może przy tym nadać DSRI rygor natychmiastowej wykonalności na wniosek inwestora strategicznej inwestycji uzasadniony interesem publicznym. DSRI z nadanym rygorem natychmiastowej wykonalności:

Trwałość DSRI

Możliwość podważenia DSRI, a tym samym wstrzymania inwestycji, została zatem istotnie ograniczona.

Specyficzne warunki techniczne i organizacyjne

DSRI może nakładać dodatkowe ustalenia dotyczące wykonywania robót i ich zakresu, w tym:

Jednocześnie praktyka pokaże, jakie szczególne warunki realizowania inwestycji (np. dotyczące sposobu wykonywania robót) będą wskazywane w DSRI, a przede wszystkim czy te warunki będą dotyczyć innych kwestii niż specyfiki realizacji robót na terenach zamkniętych.

3. Wyłączenia kluczowych przepisów oraz szerszy krąg inwestorów – nowe możliwości realizacji projektów

Brak stosowania przepisów

Do strategicznych inwestycji w zakresie potrzeb obronności państwa oraz kluczowych inwestycji,  zgodnie ze specustawą obronną, nie będzie stosować się albo istotnie ogranicza się zastosowanie przepisów:

1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,

2 ustawy Prawo wodne,

3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz ustawy o rewitalizacji,

4 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych – nie stosuje się do gruntów objętych decyzją o zezwoleniu na realizację strategicznej inwestycji w zakresie potrzeb obronności państwa,

5 ustawy o ochronie przyrody.

Podmioty prywatne w przemyśle obronnym

Inwestorem części inwestycji obronnych, tj. kluczowych inwestycji w zakresie potrzeb obronności państwa i kluczowych inwestycji w zakresie potrzeb bezpieczeństwa publicznego, będzie mogła być również spółka prawa handlowego.

Warto dodać, że w przypadku prywatnych inwestorów zmniejszenie tego ryzyka powoduje, że decyzje o podjęciu realizacji projektu leżą w sferze ekonomicznej i są bardziej przewidywalne.


przycisk pobierz newsletter


Kontakt

Mariusz Nowakowski, MLE – adwokat, Partner w Zespole Postępowań Sądowych i Arbitrażowych, Zespole Infrastruktury

Miron Klomfas – dyrektor generalny, pełnomocnik w firmie B-Act S.A.


[1] Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie potrzeb obronności państwa lub kluczowych inwestycji w zakresie potrzeb obronności państwa lub bezpieczeństwa publicznego oraz ustanawiania stref ochronnych terenów zamkniętych