Państwa członkowskie UE mają obowiązek wdrożyć Dyrektywę o jawności i równości płac (Dyrektywa)[1] do swoich porządków prawnych najpóźniej do 7 czerwca 2026 r. W Polsce pewne prace nad projektem już się rozpoczęły – w grudniu 2024 r. do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy implementującej Dyrektywę[2] . Projekt ten wdraża tylko niektóre przepisy Dyrektywy; rząd informuje jednak, że pracuje nad swoim projektem ustawy.

Poniżej krótki przegląd Dyrektywy w zakresie nowych obowiązków pracodawców, możliwych kroków przygotowawczych oraz planowanych sankcji.

Nowe obowiązki pracodawców w związku z dyrektywą o jawności i równości płac

Dlaczego warto rozpocząć przygotowania już teraz?

Proaktywne zapewnianie zgodności to mocny i pozytywny sygnał dla rynku, zwiększający zaufanie interesariuszy do danego podmiotu. Wcześniejsze zainteresowanie zapewnieniem zgodności daje przedsiębiorcom czas na przygotowanie procesu w sposób kontrolowany.

Stwarza również możliwość, aby wykryte nierówności w wynagradzaniu zostały zniwelowane, zanim jeszcze przyniosą konsekwencje o charakterze sankcyjnym lub podlegać będą upublicznieniu w ramach obowiązków sprawozdawczych.

Jak przygotować się do wdrożenia dyrektywy o jawności i równości płac?

Do działań, które można podjąć na obecnym etapie, należą:

1 Analiza aktualnej struktury wynagrodzeń i próba wyrównania różnic

Wynagrodzenie osób wykonujących taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości może się różnić, o ile pracodawcy kierują się obiektywnymi, neutralnymi pod względem płci oraz wolnymi od uprzedzeń kryteriami. Aby jednak wychwycić te nierówności i móc je ocenić w oparciu o takie kryteria (w tym usunąć nieuzasadnione nierówności), konieczna jest ocena struktur wynagrodzeń oraz polityki wynagradzania.

Komentarz: Analiza struktury wynagrodzeń i utworzenie siatki wynagrodzeń w średnich i dużych organizacjach jest zwykle procesem czasochłonnym i angażującym.

2 Audyt wzorców umownych i regulacji wewnątrzzakładowych

Ustawodawca będzie zobowiązany zakazać stosowania klauzul o poufności wynagrodzenia wobec pracowniczek i pracowników. Pociągnie to za sobą konieczność zweryfikowania przez pracodawców stosowanych wzorów umów oraz regulaminów pracy i wynagradzania, w których mogły do tej pory znajdować się takie postanowienia.

Komentarz: Jeśli informacja o wynagrodzeniu nie jest szczególnie chroniona przez pracodawcę ze względu na ochronę przed działaniami konkurencji (szczególnie w bardzo konkurencyjnych branżach, w tym charakteryzujących się duży popytem na pracowniczkę/pracownika), klauzule takie można usunąć jeszcze przed implementacją Dyrektywy.

3 Kodeks dobrych praktyk

W ramach szeroko pojętego compliance podmioty prawne mogą tworzyć wewnętrzne dokumenty wspierające promowanie równości i przeciwdziałanie dyskryminacji. Mając osiągnięcie równości płci za główny lub jeden z celów realizowanych przez organizacje, kodeks dobrych praktyk może poruszać aspekty takie jak:

Komentarz: W mniejszych organizacjach proces ten można rozpocząć od wdrożenia prostych zasad i procedur lub przygotowania programów skoncentrowanych na konkretnych aspektach równości płci.

Możliwe sankcje

Prawodawca unijny potraktował kwestię równości i przejrzystości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet bardzo poważnie, zakreślając szerokie ramy sankcyjne w przypadku naruszania tych zasad. Wdrożenie Dyrektywy będzie wiązało się z realnymi sankcjami dla pracodawców.

Dyrektywa przewiduje także konsekwencje dla pracodawców w kontekście zamówień publicznych i koncesji.

Sankcje w zakresie zamówień publicznych i koncesji
Zobowiązanie zamawiających publicznych do wprowadzenia kar i warunków rozwiązania umowy zapewniających zachowanie zgodności z zasadą równości wynagrodzeń podczas realizowania zamówień publicznych.
Możliwość uwzględniania zasady równości wynagrodzeń (w odniesieniu do samego oferenta, jak i jego podwykonawców) przy rozpatrywaniu zastosowania podstaw wykluczenia lub decyzji o nieudzieleniu zamówienia oferentowi.

przycisk pobierz newsletter


Kontakt:

Magdalena Bartnik – adwokat, Senior Associate | Zespół Prawa Pracy

dr Joanna Ostojska-Kołodziej – adwokatka, Counsel | Head of Employment Practice


[1] Dyrektywa PE i Rady (UE) 2023/970 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania
[2] Aktualnie losy tego projektu nie są jeszcze przesądzone – został on w I czytaniu skierowany do Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach (a tam dalej do Podkomisji stałej do spraw nowelizacji Kodeksu pracy oraz Kodeksu postępowania administracyjnego).
[3] W Polsce zadania te powierzono Rzecznikowi Praw Obywatelskich jako organowi niezależnemu oraz Pełnomocnikowi Rządu ds. Równego Traktowania