17 lutego br. stosujemy akt o usługach cyfrowych (rozporządzenie UE – Digital Services Act, który ma zastosowanie do szeroko pojętej branży internetowej. Celem aktu jest zwalczanie nielegalnych treści w Internecie.
Czy regulacja znajdzie zastosowanie w Twoim biznesie?
Obowiązkami wynikającymi z DSA będą objęci dostawcy usług pośrednich – np. dostawcy usługi hostingu czy dostawcy platform internetowych.
Przez ww. pojęcia w praktyce należy rozumieć podmioty prowadzące strony internetowe i umożliwiające użytkownikom – przykładowo – prowadzenie rozbudowanego konta użytkownika, dodawanie opinii, wpisów lub komentarzy na publicznym forum.
Obowiązki z DSA mogą zatem dotyczyć centrów danych, usług chmurowych, sklepów internetowych, sklepów z aplikacjami mobilnymi, platform marketplace, platform rezerwacyjnych (np. turystycznych) czy innych platform przechowujących informacje – np. platform e-learningowych, serwisów randkowych, serwisów społecznościowych.
Jakie obowiązki wynikają z DSA?
W zależności od tego, jak zostanie zakwalifikowana usługa internetowa, a także zależnie od tego, czy mamy do czynienia z mikro, małym, dużym czy średnim przedsiębiorcą, DSA może nakładać na biznes różne obowiązki.
Obowiązki te mogą polegać przykładowo na:
- konieczności wyznaczenia punktu kontaktowego dla organów i użytkowników;
- konieczności wyznaczenia przedstawiciela (jeśli mają Państwo siedzibę poza UE);
- konieczności dostosowania regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną do DSA – w szczególności poprzez wprowadzenie zasad dotyczących zakazanych treści i ich moderacji;
- realizacji sprawozdań na stronie internetowej lub do kompetentnych organów;
- konieczności zapewnienia właściwych mechanizmów zgłaszania nielegalnych treści i reagowania na nie;
- konieczności wdrożenia wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg i pozasądowego rozstrzygania sporów.
Co jeśli nie wdrożysz DSA?
Sankcje za naruszenie przepisów DSA mają zostać wprowadzone przez przepisy krajowe, niemniej DSA określa ich zasadniczy charakter:
- maksymalna wysokość administracyjnych kar pieniężnych, które mogą być nałożone za niewypełnienie obowiązku ustanowionego w DSA, wynosić ma do 6 % rocznego światowego obrotu danego dostawcy usług pośrednich w poprzednim roku obrotowym,
- maksymalna wysokość administracyjnej kary pieniężnej, która może być nałożona za udzielenie nieprawidłowych, niekompletnych lub wprowadzających w błąd informacji, nieudzielenie odpowiedzi lub niepoprawienie nieprawidłowych, niekompletnych lub wprowadzających w błąd informacji oraz niepoddanie się kontroli wynosić ma do 1 % rocznego dochodu lub światowego obrotu danego dostawcy usług pośrednich lub danej osoby w poprzednim roku obrotowym,
- maksymalna dzienna wysokość okresowej kary pieniężnej wynosić ma do 5% średniego dziennego światowego obrotu lub dochodu danego dostawcy usług pośrednich w poprzednim roku obrotowym, a kara ta ma być naliczana, począwszy od daty wskazanej w decyzji.
Jak możemy pomóc?
W celu przygotowania biznesu do nowych wymogów oferujemy:
- analizę, czy dana usługa podlega pod regulację DSA, a jeśli tak – jaka jest rola dostawcy tej usługi i jakie obowiązki się z nią wiążą;
- audyty stron internetowych klienta – w szczególności pod kątem stosowanych narzędzi reklamowych i ewentualnych „dark patterns” – „ciemnych wzorców” interfejsów internetowych;
- treści prawne na stronę internetową – np. zmiany do regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną, ale również odpowiednie informacje dotyczące punktu kontaktowego czy mechanizmów rozpatrywania skarg/ pozasądowych sposobów rozpatrywania sporów;
- projekty mechanizmów zgłaszania treści nielegalnych i reagowania na nie;
- szkolenia pracowników z praktycznego zastosowania przepisów DSA.
Kontakt:
Anna Matusiak-Wekiera – radczyni prawna | Head of Data Protection, Compliance w Zespole Ochrony danych osobowych
Ewelina Kęciek – adwokatka | Senior Associate w Zespole Ochrony Danych Osobowych
Przeczytaj również:
I. #OznaczamReklamy: Niezbędnik UOKiK dla influencera, agencji i reklamodawcy
II. Cyfrowa rewolucja dla przedsiębiorców – nowe obowiązki w doręczeniach
III. Ulgi na innowacje
V. Fundusz dla MŚP – dotacje na ochronę własności intelektualnej